Makaya McCraven
Verdener veves sammen i Makaya McCravens nye prosjekt. Det søker å desentralisere den store musikalske samtalen, og vise frem andre deler av jazzen enn den vi (tror vi) kjenner.
Rytmiske og melodiske kosmos støter sammen, verdener kolliderer, men mykt, så mykt, i Makaya McCravens inviterende plate In These Times.
Der er det undrende, store, drømmeaktige visjoner. Polymetriske strukturer som trekker tankene like mye til Steve Reich som til fortendelsjazz eller psykedelisk svev. Den er, i likhet med annen briljant jazzmusikk, i fortid, samtid og fremtid samtidig.
Trommis Makaya McCraven (f. 1983) er sådan også en melering av en musiker, hvorfra saliente, klassifiserbare enheter er vanskelig å skjelne. Det er lydlig terrazzo. Hans brokete oppvekst med jazztrommis til far og ungarsk folkesanger til mor – òg hans åpenhet – skinner sterk igjennom.
I 2023 var McCraven på verdensturné med nettopp In These Times, og besøkte dermed Sør-Afrika for første gang. Der møtte og spilte McCraven med, etter hans mening «noen av de meste eventyrlige jazzmusikerne i Sør-Afrika.»
Det innspilte materialet fra disse øktene utgjør også det improvisatoriske materialet som McCravens kommende album er basert på, og som han nå reiser rundt med.
Sørafrikansk jazz er blant jazzstrømningene som er fragmentert, todelt: den ene delen er kjent, skapt og formidlet av musikere i eksil fra apartheid, den andre delen er lite kjent, skapt og videreført som er lite kjent og lite dokumentert på grunn av apartheid.
Den sørafrikanske saksofonisten Shannon Mowday, som har vært bosatt rundt 15 år i Norge, påpekte nettopp dette i Jazznytt Vinter 2024:
«Det er flott å sjekke ut Abdullah Ibrahim/Dollar Brand, Hugh Masekela og Miriam Makeba, men gå tilbake og sjekk ut hva som ble skapt d e r. Det forsvant aldri. Om du lever i Sør-Afrika, skjønner du hva sørafrikansk jazz er.»
Derfor er vi ekstra heldige når vi en sein fredagskveld under Moldejazz 2025 får mulighet til å oppleve et snev av nettopp den tidligere bortkomne sørafrikanske musikken i McCravens nye prosjekt.
McCraven sier selv at dette nye prosjektet søker å desentralisere den musikalske samtalen ved å besøke musikere i andre byer og deler av verden. Det er en stille, demokratisk aktivisme vi skal prise oss takknemlig over i en urolig verden.