Her er de ti første artistene for 2024!
Det er med stor glede Moldejazz kan melde at følgende artister er klar for festivalen i 2024. Det spenner i fra amerikansk gospel i Domkirka, til det siste som beveger seg i jazzverdenen, den velkjente folkefesten på Romsdalsmuseet, heftig bluesrock, latinamerikanske musikktradisjoner, storslåtte vokalprestasjoner og mat for psychonauter!
NB! Onsdag 13. desember kl. 12:00 legger vi ut dags- og ukespass for salg!
Jimetta Rose & The Voices of Creation
Skapende stemmer
I vår tids kaotiske verdensbilde, spekket med lidelse og et mørke som kryper stadig nærmere hjertene våre, er det enda viktigere med påminnelser om vår iboende menneskelighet, vår evne til varme, empati og håp
Ei som ringer i klokka er Jimetta Rose. Hun er kjent som utøver, saksofonist, vokalist og komponist og har samarbeidet med størrelser som Miguel Atwood Ferguson, Georgia Anne Muldrow og Angel Bat Dawid, blant mange flere. Deltagelse i slike prosjekter har kanskje vært drevet av trangen til kunstnerisk utvikling. I dette prosjektet derimot, har skapelsesprosessen vært drevet av et behov for tilheling. Det reflekteres i musikken, som prøver å være det den formidler.
Det er et egalitært prosjekt, og det er god grunn til at musikken oppleves helende. Prosjektet starta som et kor for lokalsamfunnet hennes i Los Angeles. I prosessen med å rekruttere vokalister var Rose mer opptatt av deres interesse i tilheling av seg selv og andre. Derfor består det også i stor grad av ikke-profesjonelle musikere.
Bakgrunnen sier noe om hvordan intensjon kanaliseres fra ens indre og ut i noe lydlig, noe følbart. Låtene på det som til slutt blei plata How Good It Is (2022) blei også til som del av Roses egne tilheling gjennom perioder med motgang. Hun fant trøst i låtene og brukte dem til å regulere seg.
På den har Jimetta Rose sammen med gospelkoret The Voices of Creation skapt musikk som strekker en arm bakover mot røttene og en annen framover mot alt det fremtiden bringer, mens de uomtvistelig også er tilstede her i nået. De omfavner tiden.
Av musikalske referanser går tankene til Pharoah Sanders «The Creator Has A Master Plan» og dens forsonende vaking, men også til samtidens RnB og tradisjonell gospel slik vi kjenner det. Eller for å si det med Rose’ egne ord: «It’s new black classical music.»
Skjelettet i musikken er således gjenkjennelig, med uventede vendinger her og der. Man formelig kjenner tresmaken fra kirkebenken og ser fargeglasset bak altertavla og koret. Likeså kjenner man følelsen av bekymringer som letter fra brystet, og blir uviktige bagateller i dette store fellesskapet.
Hvis du lurer på hvorfor du skal dra i kirka i juli i stedet for til jul for å høre gospelmusikk så er det fordi:
Vi trenger påminnelser om at vi er vesener av kjøtt og blod med behov for å kjenne tilknytning, nærhet – å høre til. Det er ikke nok å vite det, vi må føle det. Det kan ikke gjøres på avstand, det trenger at du møter opp. Musikken skapes sammen med deg som tilhører, den må resonnere i andre sjeler for å skje fyllest. Du betyr noe.
I Norge kan publikum både under Moldejazz, og Kongsberg Jazzfestival få med seg denne konsertopplevelsen sommeren 2024.
Dirigent: Jimetta Rose
Musikalsk leder, orgel: Jack Maeby
Piano: Brandon Cordoba
Percussion: Allakoi Peete
Vocals: Yohance Wright, Zavier Wise, Tamara Endeley, Khalila Gardner, Gaby Hernandez, Roz Kumari, Tamina Johnson, Aankha Neal, Kam Talbert.
Konserter i vårt hovedprogram varer i utgangspunktet i 60 til 90 minutter.
I Alexandraparken er det 18-årsgrense fra kl. 19:00.
Les mer om Tilgjengelighet | Spillestedene | Konsert ABC / Generell billettinformasjon | Transport/reise
Anthony Braxton Lorraine Ensemble
Opplev Anthony Braxton og hans Lorraine Ensemble på jazzlegendens siste Europaturné
Saxofonist og komponist Anthony Braxton har lenge vært en av jazzens store personligheter. Året etter Moldejazz 2024 fyller han 80. Selv om Braxton fortsatt er frisk, oppegående og kreativ, har han uttalt at da vil han «pensjonere seg». Det betyr at det blir mer komponering og mindre saxofonspill og reising. Forståelig nok når man vet hvor mange instrumenter han spiller; et titalls saxofoner fra lille lyse sopranino til to meter høye og 20 kilo tunge bamsefar, kontrabassax, i tillegg til et utall fløyter og klarinetter. Derfor kan det regnes som rimelig sikkert at Moldekonserten blir siste anledning til å høre denne jazzgiganten live i Europa.
Et så rikt instrumentarium bidrar til at publikum får oppleve klanglig variert musikk når Braxton kommer til Molde med sitt Lorraine Ensemble. Braxton kombinerer jazzens improvisasjon og afroamerikanske tradisjon med moderne vestlig musikk på en helt særegen måte. Her settes fragile åpne partier opp mot forrykende tette mikrotonale sekvenser. Anthony Braxton ligner ingen annen musiker, og alle som er det minste nysgjerrig på nye avanserte klanger og musikk i grenselandet mellom jazz og andre sjangre må benytte denne sjeldne anledningen. Røsk ut ørevoksen, still med åpne ører og sinn, len dere tilbake i stolen og bli med på en reise gjennom Anthony Braxtons forunderlige musikalske verden. Velkommen.
(So yes, I’m in the underground, but actually it feels like home (Anthony Braxton)
Motorpsycho
Motorpsycho spilte en legendarisk konsert under Moldejazz i 2018, og nå vender de endelig tilbake!
Motorpsycho spiller singlene
Sjangermessig har de virkelig tatt for seg gjennom karrieren, og nektet seg lite og ingenting. Bandet har vært innom alt fra psykedelia til progrock, orkestral rock og heavy metal, flørting med frijazz, improvisasjonsmusikk og støy, pop, country og mye mer. De har aldri lagt skjul på at sin egen musikkinteresse favner bredt og de slutter aldri å overraske.
Bandet har i løpet av sin snart 35-år lange karriere figurert flere ganger både på VG-lista her hjemme, og på hitlister ute i verden. Når de nå - for første gang - har bestemt seg for å glede festival-Norge med et karriereomfavnende sett bestående utelukkende av låter som har vært utgitt som singler, blir det muligheter for både utagerende frikete dansing og rolig romantisk duving, for her kommer det både nyere hits og nostalgiske perler fra så langt tilbake som 90-tallet i skjønn forening, og dette blir en festkveld for flere generasjoner både nye og gamle Psychonauter!
Oddsene er faktisk ganske gode for at det til og med dukker opp et skikkelig allsang-refreng i ny og ne, for når Motorpsycho ‘bjuder på’ gir de seg ikke før øyekroken er fuktig, før svetten pipler og før den beste norske rocken noensinne laget er spilt ferdig.
Vi har bandets utsolgte 2018-konsert i Teatersalen friskt i minne - og vi vet en ny e p i s k opplevelse venter.
BE THERE!
Julie Bergan
En av Norges største popartister
Julie Bergan har over 1,5 milliarder streams på tvers av alle plattformer, fra en katalog med blant annet to innenlandske #1-singler og det 2 x platina debutalbumet «Turn On The Lights».
De siste to årene har det vært tilsynelatende stille fra Julie, men bak kulissene har hun brukt tiden godt på å utforske sitt musikalske og visuelle univers. Artisten har allerede gitt oss en liten forsmak på hva vi har i vente med den forrykende låten «Diamonds» og hun har også hintet om masse ny musikk og nytt sceneshow.
Julie Bergan startet sin karriere i 2012 med låten «Supernova», og gjorde inntrykk som tenåring. Hun fikk større internasjonal oppmerksomhet med singelen «Arigato» ved å toppe listene i Norge og Sverige, og karrieren skøyt virkelig fart i 2018 da hun sammen med Alan Walker og K-391 fikk en globale smash med «Ignite». Med førsteplassen i Norge, ga suksessen henne muligheten til å turnere over hele verden – fra et enormt Coachella-sett til EDC Japan. De siste årene har hun samarbeidet med blant annet Seeb, R3hab, Benjamin Ingrosso og David Guetta/Ty Dolla $ign.
Underveis har hun også vunnet prestisjetunge priser, inkludert «Årets sang» på NRJ Awards, «Årets gjennombruddsartist» på Musikkforleggerprisen og flere P3 Gull- og Spellemann-nominasjoner for bla. «Arigato», «Kiss Somebody» med SEEB og «Ignite» med Alan Walker og K391.
Alexandra Archetti & Steinar Raknes
Alexandra Archetti har vært sjef for den viktige musikkfestivalen Oslo World i en årrekke. Steinar Raknes er superbassist (Stillhouse, The Core, Trondheim Jazzorkester) og vokalist, og trekker fulle hus over hele landet
Ekteparet Alexandra Archetti og Steinar Raknes har på hver sin måte gjort seg sterkt bemerket i Norsk musikkliv
Archetti mistet sin argentinske far i 2005: «Å være flerkulturell er sammensatt, og noe av det vanskeligste å vite når en forelder med røtter i et annet land dør, er hvordan man skal klare å ta vare på identiteten sin.» Dette spørsmålet danner bakteppet for hennes musikalske debut. Sammen med musikerektemann Steinar Raknes ga hun i år ut det bemerkelsesverdige albumet «Malena», som består av 11 unike og personlige versjoner av låter fra den latinamerikanske sangboken.
Vi er stolte over å kunne presentere dette prosjektet for vårt publikum under festivalen. Sangeren Archetti formidler med tilstedeværelse og intensitet og bassist Raknes sin musisering er like original, og overskuddspreget som vi har blitt vant til fra den kanten. Forvent en varmende, sår og rørende konsertopplevelse!
Konserter i vårt hovedprogram varer i utgangspunktet i 60 til 90 minutter.
I Alexandraparken er det 18-årsgrense fra kl. 19:00.
Les mer om Tilgjengelighet | Spillestedene | Konsert ABC / Generell billettinformasjon | Transport/reise
Bobo Stenson Trio
Trioens siste album «Sphere» er intet unntak, og plata tar i all hovedsak for seg skandinaviske komponister. Her fortolkes alt fra Alfred Jansson til Jean Sibelius, men alltid med et delikat, lydhørt og åpent samspill. Og med en enighet om aldri å spille en låt likt to ganger
Den svenske pianistens pianotrio forvandler musikk fra alle epoker og verdensdeler til noe som alltid låter spennende, relevant og personlig
På et bilde fra Moldejazz i 1972 kan man skimte den unge pianisten Bobo Stenson i samtale med de fire pianokollegene Gordon Beck, Horace Parlan, Bengt Hallberg og Keith Jarrett. Bildet ble tatt av Randi Hultin og er en del av den omfattende utstillingen av bilder fra Moldejazz som ble vist frem på Krona forrige sommer. Bildet får i gang noen tanker om hvor viktig den svenske pianisten er og har vært, både for norsk og europeisk jazzhistorie.
På 70-tallet var pianisten nesten like aktiv på norsk siden av grensen som den svenske, og i løpet av et tiår hadde han vært en betydelig bidragsyter i oppstarten av det tyske plateselskapet ECM sine utgivelser. Mest kjent er kanskje den svensk-norske kvartetten med tenorsaksofonisten Jan Garbarek, bassist Palle Danielsson og trommeslager Jon Christensen.
Mangfoldige år senere fremstår pianisten Bobo Stenson som like vital og lyttende som den gang, mye takket være en utforsking av pianotrioformatet over mange år, og evnen til å bruke det som skjer i nuet til å skape. Særpreget som finnes i Bobo Stenson Trio er et ekstremt lydhørt samspill og tre musikere som kler hverandre godt. Anders Jormin som den stødige bassisten med de grasiøse linjene også i det øvre register. Bobo Stenson bidrar med sin stødige klang og unike evne til å forme improvisasjoner. Og et friskt trommespill fra Fält kommer til bordet uten redsel for å ta initiativ og dra musikken i en ny retning.
Bland dette med et repertoar sammensatt av både egne komposisjoner, klassiske perler og folkemusikk fra hele verden – og du har Bobo Stenson Trio.
Bobo Stenson – piano, Anders Jormin – kontrabass, Jon Fält – trommer
Konserter i vårt hovedprogram varer i utgangspunktet i 60 til 90 minutter.
I Alexandraparken er det 18-årsgrense fra kl. 19:00.
Les mer om Tilgjengelighet | Spillestedene | Konsert ABC / Generell billettinformasjon | Transport/reise
Daniel Herskedal & Marius Neset
Tubaist Daniel Herskedal og saxofonist Marius Neset er to av Jazz-Norges internasjonalt sterkest funklende stjerner. Med egne grupper og i samarbeid med store orkestre spiller de utsolgte konserter og får ekstatisk mottagelse av så vel publikum som media
Det er ikke så ofte de to får tid til å spille sammen. Konserter med egne band og prosjekter samt komponering tar det meste av tiden. Derfor er det en liten begivenhet hver gang de tar opp duo-samarbeidet. Albumet deres «Neck of the Woods» kom på britiske Edition Records i 2012, og vakte internasjonal oppmerksomhet. Den gang dreide det seg om to unge og relativt ukjente musikere. I dag har begge bygget internasjonale karrierer og regnes blant de fremste utøverne på instrumentene sine.
Duoformatet er åpent og krevende, men samtidig fullt av interessante muligheter. Disse to musikerne både behersker formatet og utnytter mulighetene det gir på usedvanlig kreativt sett. Selv om begge er virtuose instrumentalister er de bevisste på at det musikalske uttrykket og innholdet er det viktigste. De gir publikum et bredt repertoar fra fresende jazzimprovisasjon til influenser fra folkemusikk og klassiske klanger. Moldejazz gir her publikum en sjelden anledning til å høre dette unike samarbeidet mellom to mestere.
Daniel Herskedal tuba, basstrompet, Marius Neset, saxofoner
Konserter i vårt hovedprogram varer i utgangspunktet i 60 til 90 minutter.
I Alexandraparken er det 18-årsgrense fra kl. 19:00.
Les mer om Tilgjengelighet | Spillestedene | Konsert ABC / Generell billettinformasjon | Transport/reise
Larkin Poe
Larkin Poe har blitt kjent for sin modernisering og nytolkning av bluesrock-tradisjoner fra de amerikanske sørstatene
Nyt en uforglemmelig musikalsk opplevelse når den enestående duoen, Rebecca og Megan Lovell, bedre kjent som Grammy-nominerte bluesrock sensasjonen Larkin Poe, inntar Alexandraparken for den storslåtte avslutningen av Moldejazz lørdag 20 juli
Hjemmehørende i den livlige musikkscenen i Atlanta og for øyeblikket forankret i det kreative knutepunktet i Nashville, har Larkin Poe meislet ut et uforglemmelig preg i verden av rootsy bluesrock. Søstrene Lovell blander sømløst sin rå, følelsesladede lyd med en tydelig sørlig arv, og skaper et unikt lydbilde som har fengslet publikum over hele verden.
Trå inn i riket av "Blood Harmony", Larkin Poes siste mesterverk og en hyllest til deres ferdigheter som sangere, låtskrivere og multimusikere. Dette Grammy-nominerte albumet bekrefter ikke bare deres posisjon som pionerer innen sørlig rock-and-roll, men injiserer også et friskt, fremoverlent perspektiv i sjangeren. Infisert med rå styrke, resonerer musikken deres med ekthet, resonans og energi.
Larkin Poe er kjent for sine elektrifiserende liveopptredener, som ikke bare viser frem deres musikalske virtuositet, men også en lidenskapelig vitalitet som etterlater publikum forhekset. Som multi-instrumentalister og produsenter har de kuratert en kritikerrost kropp av arbeid som utfordrer musikalske grenser og viser deres urokkelige forpliktelse til kunstnerisk fremragenhet.
Bli med oss på en transcendental musikalsk festivalreise, i sann Woodstock-ånd, når Larkin Poe inntar scenen på Moldejazz, og vever sammen tradisjon og innovasjon. Vi lover en fordypende opplevelse som etterlater et uforglemmelig inntrykk på sjelen din.
Les konsertanmeldelsen fra Larkin Poe's konsert på Rockefeller oktober 2023 hos musikknyheter.no (10 av 10!)
"Her var det headbanging, riffer og soloer så det holdt, og den kraftfulle stemmen til Rebecca Lovell holdt toppnivå hele veien gjennom"
"Det skal godt gjøres å ikke bli sjalu på gitarferdighetene deres"
"Jeg må bare gi full pott til dette kraftfulle bandet som i går kveld brakte deres kjærlighet for sørstatenes musikktradisjoner til oss som var tilstede på Rockefeller"
Trondheim Voices
Grunnstemmen, lag på lag
Trondheim Voices er et knippe av norsk jazz’ mest fremragende vokalist-improvisatør-komponister. De har vært en gjenganger på Moldejazz siden deres opprettelse i 2001, både med egne prosjekter og i ulike samarbeid. De seneste årene med verkene Folklore (2018) og A World of Daughters (2020) med Jon Balke, Asle Karstad og Trondheimsolistene
«Bedrock» kan oversettes til «berggrunn» eller «fjell». Det er en fast og solid enhet som løsere masse ligger over. I undertittelen til verket henvises det til ordets helt bokstavelige, men også dets metaforiske betydning. En klippe i denne berømmelige, urolige tiden.«Something to hold on to, something to lean on».
Verket utforsker spørsmål som «Hva er viktig nå? Hva lengter vi etter? Hvor finner vi noe å lene oss mot, noe å holde fast i?» og er en gjennomgående sterk og altoppslukende konsertopplevelse. Den er laget for at du skal kunne se med ørene, høre med øynene.
«Bilder, scenografi, improvisasjon og komposisjon veves sammen til en sanselig helhet, og skaper et rom hvor vi kan føle forbindelse mellom hverandre og innover i oss selv», sier de selv.
Trondheim Voices er kjent for å bruke hele stemmens spekter, og litt til, for å sette sine idéer til livs. De eksperimenterer auditivt, visuelt, romlig, og leker med vår persepsjon for å dra tilhøreren inn i kunsten.
Sentral i utviklingen av Bedrock har vært Trondheim Voices’ faste våpendrager og hemmelige medlem, Asle Karstad. Både med sin egenutviklede kontroller Maccatrol
og med lyddesignet, som tar i bruk hele rommet og omslutter publikum. De iøynefallende kostymene er laget av Moldejazz’ festivalkunstner 2021, Tone Myskja, og alt bindes sammen av lys- og videodesign av respektive Ingrid Høsøien og Oscar Udbye.
Denne musikken kan oppleves med hodet, men den må forstås med hele kroppen – dette uhyre intelligente systemet. Vi, menneskene, verden og tiden, er de løse (løsere og løsere) massene, som flyter forbi og noen ganger omslutter berggrunnen. Vi er påvirkbare, vi kan rase ned, regne bort, tørke inn, konsolidere, perforeres, svampes, skrovne. Dét blir taktilt i Bedrock.
«So I build
Brick by brick
While walls are tumbling»
Komposisjon: Trondheim Voices
Tekst: Siri Gjære
Lyddesign: Asle Karstad
Lysdesign: Ingrid Skanke Høsøien
Videodesign: Oscar Udbye
Kostymedesign: Tone Myskja
Maccatrol: Asle Karstad og Arnvid Lau Karstad
Produsent: Ida Eilertsen
Kunstnerisk konsept og ledelse: Sissel Vera Pettersen
Konserter i vårt hovedprogram varer i utgangspunktet i 60 til 90 minutter.
I Alexandraparken er det 18-årsgrense fra kl. 19:00.
Les mer om Tilgjengelighet | Spillestedene | Konsert ABC / Generell billettinformasjon | Transport/reise