Bestillingsverk ifm. Paolo Vinaccias 70-årsdag, Nothing Personal og Rohey Taalah & Martin M. Olsen
Tre nye programposter!
Vi byr på urpremiere og markering av Paolo Vinaccias 70- års jubileum, en kollasj av eksperimentell popmusikk med elementer fra jazz, R&B og elektroakustisk musikk fra Nothing Personal og Rohey Taalah & Martin Myhre Olsen i et utradisjonelt duoformat.
Urpremiere: Vinaccia | Repercussions
Vi er stolte av å kunne feire det karismatiske, kontrastfylte trommevidunderets 70-årsjubileum på Moldejazz 2024 med et bestillingsverk signert Vinaccias nære venn Audun Aschim og Trude Semb Vinaccia
Mellom 1987 og 2018 rakk Paolo Vinaccia å spille 23 konserter på Moldejazz. I 2019 gikk han bort, lenge før sin tid
Paolo Vinaccia var en musiker som levde i store bokstaver, som sa at trommesettet ikke var et instrument, men «en gammal mobiltelefon». En energisk levemann, en italiener som ved en nær tilfeldighet bosatte seg i Norge, og som spilte med alt og alle.
I perioder gjorde Vinaccia stor suksess – i alt bidro han på nær 300 utgivelser og 3000 enkeltlåter – men tidvis gikk han også under radaren.
Og selv om mange ikke visste hvem han var, kunne han også ta mye plass. Bak spissformuleringer, fjas og bombastiske utspill, var en undrende, kompleks og selvutvidende mann, som ikke kunne lese noter, men hadde enorme kunstneriske visjoner.
I 2013 skulle skjebnen ha det til at Vinaccia leide ut et rom i leiligheten sin. Inn flyttet komponiststudenten Audun Aschim, en ydmyk og forsiktig, men teoretisk durkdreven jazzgitarist fra Langhus.
Et noe aparte, men – skulle det vise seg – guddommelig spleiset arbeidspar.
Aschim blei kjapt Vinaccias protesjé, og etter hvert hans nære venn og kollega. Sammen realiserte de Vinaccias visjonære drøm, Dommedag ifølge Paulus, et (svært) bestillingsverk til Oslojazz 2015 fremført i Oslo Domkirke, som inkluderte filmprojeksjon, Eivind Aarset på gitar, og Det Norske Solistkor. Vinaccia sto for idéene, og Aschim for selve komponeringen og utarbeidelsen av partitur. Uten å overdrive, kan man kan kalle det en ildprøve for en 23-årig nyutdannet komponist.
– Vi jobbet 10 timer om dagen hele den sommeren før konserten – en stamina jeg ikke har sett hos noen annen musiker før eller siden.
Til 70-årsjubileet har Aschim sammen med billedkunstner Trude Semb Vinaccia produsert den audiovisuelle forestillingen Vinaccia|Repercussions. De har blant annet gått gjennom enorme mengder arkivopptak fra Vinaccia.
– Paolos tilstedeværelse veves inn i konserten gjennom innspillinger, uferdige materiale og komposisjoner, atmosfæriske perkusjonsspor, visuals og et overordnet musikalsk og visuelt konsept, som gjenspeiler hans visjon med verdighet, respekt og en spennende dramaturgi.
Alle de nevnte elementene vil inngå i samspill med den italienske musikeren Enzo Favata (saxofon, trad. Italienske instrumenter og elektronikk), Audun Aschim (gitar og elektronikk), Trude Semb Vinaccia (billedkunst/skulpturer/dramaturgi) Tord Knudsen (lys og visuals)
Verket er en del av en tretrinnsrakett, for i tillegg feires Vinaccia med premiere på dokumentaren Mystery Man av Arne B. Rostad i år. Se trailer på filmen under her!
Blant Rostads tidligere verker finner vi filmen Chick Corea – The Musician (2017) laget på bestilling fra Chick Corea, Giganten (2005) om Erik Bye, og kunstfilmen The Scream (2013) med Marina Abramović. En smakebit på Mystery Man ble vist på Kongsbergjazz allerede i 2022, og skal etter planen ha premiere på samme festival i år.
Utenom dette, er også et bokprosjekt i emning som vil bli realisert i løpet av de neste årene.
– Paolo var veldig opptatt av mening i musikk. Det skulle ha en historie, et indre bilde, en visualitet. Du skulle lage deg en rik indre verden som du skulle ha tilgjengelig når du skulle spille. Det han mente var at musikken måtte komme fra et utenommusikalsk sted, for eksempel en historie eller en følelse.
Konserter i vårt hovedprogram varer i utgangspunktet i 60 til 90 minutter.
I Alexandraparken er det 18-årsgrense fra kl. 19:00.
Les mer om Tilgjengelighet | Spillestedene | Konsert ABC / Generell billettinformasjon | Transport/reise
Rohey Taalah & Martin Myhre Olsen
De vil presentere låter av bl.a. Aretha Franklin, Joni Mitchell og Laura Mvula i tillegg til noen kjente jazz-standarder
Velkommen til konsert med to prisbelønte musikere i et utradisjonelt duoformat!
Duoen består av vokalist Rohey Taalah og saksofonist Martin Myhre Olsen, som begge har gjort seg bemerket i prosjekter som bl.a. Gurls, Hegge, Wako og Trondheim Jazzorkester de siste årene. Samarbeidet oppstod etter et ønske om å utforske den nære koblingen mellom vokal og saksofon, og hvordan man kreativt kan skape et komplett lydbilde med denne instrumenteringen.
Konserter i vårt hovedprogram varer i utgangspunktet i 60 til 90 minutter.
I Alexandraparken er det 18-årsgrense fra kl. 19:00.
Les mer om Tilgjengelighet | Spillestedene | Konsert ABC / Generell billettinformasjon | Transport/reise
Nothing Personal
En kollasj av eksperimentell popmusikk med elementer fra jazz, R&B og elektroakustisk musikk!
Kom og opplev Nothing Personal Universet!
Sterk og konseptuell musikk fra noen av landets mest spennende musikere. Dorothea Økland, Thea Emilie Wang og Solveig Wang er alle aktive musikere med ulike prosjekter som Klossmajor, Fieh, HeyLove og Soft Punch og egne soloprosjekter. Sammen er de Nothing Personal og skaper en kollasj av eksperimentell popmusikk med elementer fra jazz, R&B og elektroakustisk musikk!
Tilnærmingen til musikken er en forskerlab der mye av musikken blir til i nuet. Lydkollasjer og ukonvensjonelle elementer blir mikset sammen med tekster og melodier som er veldig fengende. Musikken består av catchy vokalpartier og tekster som får deg til å undre og dine musikalske referanser til å jobbe. Musikken er integrert med Tobias Gulbrandsen på visuals og projisering som skaper en helt egen estetikk på konsertene som i seg selv er verdt ett besøk. Guldbrandsen gjør også bandets artwork.
Trioens første EP «The Alchemy of Nothing Personal» gav terningkast 5 fra både Subjekt og Stavanger Aftenblad, hvor Subjekts Elisteinar Tenga skrev: «‘The Alchemy of Nothing Personal’ er en abstrakt totalitet med en dada-estetikk som sjarmerer, stemmer som forfører og komposisjoner som overrasker for seg og i hop. Her er en fremtidsrettet EP som virkelig setter musikklandskapet i fyr og flamme!»
Dagens Næringslivs Audun Vinger beskrev trioen slik: «Nothing Personal er som en drøm som går i oppfyllelse, der søkende elektronisk samtidsmusikk møter intrikate popmelodier, sensibilitet fra avantgarde-r&b, sofistikert trance og impro»
Denne konserten har stående publikum.
Konserter i vårt hovedprogram varer i utgangspunktet i 60 til 90 minutter.
I Alexandraparken er det 18-årsgrense fra kl. 19:00.
Les mer om Tilgjengelighet | Spillestedene | Konsert ABC / Generell billettinformasjon | Transport/reise